پروفایل

خبر خوش برای بازار موبایل ایران، کاهش ۸۵ درصدی حقوق ورودی آیفون

پس از آنکه در خرداد ماه سال ۱۴۰۳ اعلام شد که حقوق ورودی آیفون رشد چشمگیری داشته است، بازار گوشی‌ های موبایل به خصوص محصولات ارائه شده توسط اپل با شک مواجه گردید. با این حال پس از گذشت حدود ۴۵ روز مصوبه دولت ابطال گردید و این میزان از ۱۰۰ به ۱۵ درصد کاهش یافت.

طبق اعلام و ابلاغیه جدید گمرک با ابطال بخشی از مصوبه دولت این میزان با کاهش مواجه شده تا قیمت محصولات اپل نیز تحت تاثیر قرار گیرد. در ابلاغیه جدید گمرک ایران که در تاریخ اول مرداد ماه ۱۴۰۳ اعلام شده از حقوق ورودی برای محصولات ارائه شده توسط اپل یعنی آیفون ۱۳ و مدل‌ های قبل از آن ۱۵ درصد تعیین شده است.

لغو مصوبه پیشین دولت در خصوص واردات آیفون

اگر به یاد داشته باشید در خرداد ماه سال جاری از سوی گمرک مصوبه پیشین هیئت دولت انتشار داده شد. در این مصوبه سود بازرگانی محصولات با قیمت کمتر از 150 دلار 6 اعلام گردید. این میزان برای گوشی‌ های 150 دلاری تا 600 دلاری یک درصد و برای گوشی‌ های بالای 600 دلار به 28 درصد می‌ رسید. علاوه بر این موارد دولت در بیانیه قبلی خود اعلام کرده بود که سود بازرگانی گوشی‌ های آیفون 13 و مدل‌ هایی که قبل از آن عرضه شده‌ اند 96 درصد و همچنین حقوق ورودی آن ها 100 تعیین شده بود. اکنون با این ابلاغیه حقوق ورودی کاهش 85 درصدی داشته و به 15 درصد رسیده است.

بخشنامه جدید دولت در خصوص واردات گوشی آیفون

طبق اعلام دولت در بخشنامه جدید که دفتر واردات و گمرکات آن را انتشار داده است حقوق ورودی گوشی‌ هایی که دارای قیمت کمتر از ۱۵۰ دلار هستند ۱۰ درصد و گوشی‌ هایی که توسط مسافرین به کشور وارد می‌ شوند ۱۶ درصد است. این میزان برای گوشی‌ های ۱۵۰ دلار تا ۶۰۰ دلار ۵ درصد و برای افرادی که به صورت مسافری آن ها را وارد می‌ کنند ۶ درصد تعیین شد. برای گوشی‌ های با ارزش بالای ۶۰۰ دلار نیز مقدار حقوق ورودی ۱۵ درصد و گوشی‌ هایی که از طریق رویه مسافری به کشور وارد می‌ شوند ۳۰ درصد تعیین گردید.

 

ثبت دیدگاه