پروفایل

دلیل افزایش ناگهانی قیمت موبایل چیست؟

محدودیت‌ هایی که بر روی واردات گوشی‌ های هوشمند اعمال شده افزایش ناگهانی قیمت آن ها را به همراه داشته است. در چند روز اخیر متوجه شدیم که قیمت گوشی‌ های کمتر از ۶۰۰ دلار روند صعودی به خود گرفته و بسیاری از افراد دنبال دلیل این امر هستند. طبق اعلام رئیس کمیسیون تخصصی موبایل اتاق اصناف ایران، توقف تخصیص ارز نیمایی برای گوشی‌ های کمتر ۶۰۰ دلار سبب شده است که یک جهش ناگهانی بر روی قیمت آن ها مشاهده نماییم. علاوه بر این افزایش تعرفه واردات گوشی‌ های بالاتر ۶۰۰ دلار نیز مزید بر علت شده است که روند قیمتی گوشی‌ ها شیب صعودی به خود گیرد.

سید حسین سادات حسینی اعلام کرد که امیدوار است با تغییر دولت و با اتخاذ سیاست‌ های جدید برای این صنعت بهبودهای لازم ایجاد شود. وی خواستار مشورت با نمایندگان دولت بوده تا بتواند در سیاستگذاری‌ ها نظرات بازاریان را به آن ها انتقال دهد.

 افزایش قیمت گوشی ارزان قیمت

گوشی‌ های ارزان قیمت در چند روز اخیر روند رو به رشدی از نظر قیمت به خود گرفته اند. به گذارش سرویس صنعت از حدود ۵ ماه قبل عرض نیمایی به گوشی‌ هایی که کمتر از ۶۰۰ دلار هستند اختصاص داده نشده است. همین امر سبب شده که قیمت گوشی‌ های ارزان قیمت با افزایش چشمگیری مواجه شود. به طور مثال گوشی‌ هایی که تا قبل از اعمال سیاست‌ های جدید دارای قیمت حدود ۸ میلیون تومان بودند هم اکنون با جهش قیمتی ۱۱ میلیون تومان به فروش رسانده می‌ شوند.

 تعرفه واردات گوشی‌ های بالای ۶۰۰ دلار

 افزایش قیمت تنها مختص گوشی‌ های کمتر از ۶۰۰ دلار نیست. متاسفانه تعرفه واردات برای گوشی‌ هایی که دارای قیمت بیشتر از ۶۰۰ دلار هستند نیز افزایش یافته است. به همین علت در چند وقت اخیر قیمت گوشی آیفون ۱۳ جهش چشمگیری به خود گرفته و موجب شده نگرانی‌ های در این زمینه به وجود بیاید.

 راهکار جلوگیری از افزایش قیمت موبایل

 رئیس کمیسیون تخصصی موبایل اعلام کرد که برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشی لازم است که بین بازاریان و نمایندگان دولت جلساتی برگزار شود. با توجه به اینکه تولید داخلی گوشی متاسفانه در کشور ما انجام نمی‌ گیرد، لازم است که به سراغ واردات از کشور چین برویم. به همین علت نمی‌ توان امید به این داشت که از نظر تولید گوشی و قطعات بتوانیم تا چند سال اخیر حرف‌ هایی برای گفتن داشته باشیم.

 تغییرات دولت و نقش آن در کاهش قیمت موبایل

 فعالان در حوزه بازار موبایل امیدوار هستند که در رویه‌ های جاری تغییراتی اعمال شده و دولت جدید بتواند سردرگمی کنونی صنف موبایل را از بین ببرد. مطابق وعده‌ های رئیس جمهور جدید ایران جناب آقای دکتر پزشکیان، در سیاست گذاری برای بازار قرار است که با آن ها جلساتی برگزار شود. با توجه به اینکه صنف موبایل خواهان این است که ارز تک نرخی شود، انجام این کار می‌ تواند ثبات بیشتری به بازار موبایل هدیه دهد.

ثبت دیدگاه