Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_ENCODING in /home/whalet/domains/whaletel.com/public_html/index.php on line 3
تنش بین ایران و اسرائیل
پروفایل

تاثیرات اقتصادی تنش بین ایران و اسرائیل

قطعات به کار رفته در پهپادها

 چندی پیش و با اوج گرفتن جنگ بین کشور روسیه و اوکراین انتقادهایی نسبت به دخالت کشور ایران در این درگیری و ارسال پهپاد برای روسیه به عمل آورده شد. کشور روسیه تلاش کرده که نشانه‌ های درج شده بر روی قطعات الکترونیکی پهپادها را تغییر داده و از نام‌ های مستعار مانند گرانییم 1 و گرانیوم ۲ بر روی آن ها استفاده نماید. به احتمال فراوان این می‌ تواند بخشی از توافق بین روسیه و ایران باشد. در عین حال بخش زیادی از کارشناسان بر این باورند که کشور ایران خود قطعات را از کشورهای دیگر وارد می‌ کند.

 رد پای ۸ کشور در پهپادهای ایرانی

 گزارش‌ ها نشان می‌ دهد که ۷ کشور صنعتی در ساخت پهپادهای ایرانی دخالت داشته‌ اند. قطعاتی که در پهپادهای ساخته شده توسط ایران به کار رفته‌ اند از شرکت‌ هایی در فرانسه، کانادا، ایتالیا، ژاپن، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا ساخته شده و در اختیار ایران قرار گرفتند. کشور ایران نیز به عنوان کشور هشتم مونتاژ این قطعات را بر عهده گرفته است. طبق اطلاعاتی که از سند انتشار یافته به دست آمده است، در پهپادهای ایرانی یک مدار متشکل از درایور شبکه بافر وجود دارد که توسط شرکت اینترنشنال رکتیفایر از جمله شرکت‌ های آلمانی ساخت شده و می‌ توان آن را بر روی پهپادهای ایرانی مشاهده نمود. علاوه بر این در یکی دیگر از پهپادهای ایران می‌ توان یک میکروکنترل گر با حافظه فلش داخلی را مشاهده کرد که می‌ تواند افت ولتاژ با بازدارنده را تنظیم کند. این حافظه داخلی دارای ظرفیت بسیار پایینی بوده و به احتمال فراوان توسط یک شرکت سوئیسی ساخته شده است.

 تاثیر جنگ ایران و اسرائیل بر روی قیمت دلار

 در همان دقایق نخستین که خبر پرواز پهپادهای ایرانی و راهی شدن آن ها به سمت خاک اسرائیل انتشار یافت، قیمت دلار در کشور ایران جهش چشمگیری پیدا کرد. جالب است بدانید که قیمت هر دلار در بازار آزاد به ۷۲ هزار تومان نیز رسیده بود. هم اکنون با گذشت چند ساعت از اتمام حملات ایران، قیمت دلار به آرامش نسبی رسیده است. اگر تنش‌ ها همچنان ادامه‌ دار باشد باید مجددا منتظر افزایش قیمت ارز باشیم.

 آیا قیمت کالاها گران می‌ شود؟

 هر اندازه درگیری و تنش بین کشور ایران و سایر کشورها مانند اسرائیل بالاتر رود، به طبع قیمت دلار نیز روند افزایشی به خود می‌ گیرد. با توجه به تاثیر مستقیم نرخ دلار و ارز در بازار ایران و به واسطه وارداتی بودن بخش زیادی از کالاهای موجود در بازار باید منتظر افزایش قیمت لوازم خانگی، تجهیزات الکترونیک، گوشی‌ های موبایل و سایر محصولات باشیم. باید منتظر ماند و دید که دولت چگونه می‌ تواند نرخ دلار را کنترل کند.

ثبت دیدگاه