پروفایل

آشنایی با تفاوت‌ های اندروید و ios

مهمترین تفاوت‌ های اندروید و ios کدامند؟ این سوال ممکن است برای بخش زیادی از کاربرانی که آشنایی کامل با سیستم عامل‌ های اندروید و ios ندارند به وجود بیاید. پس از بانک رقابت بین این دو سیستم عامل اوج گرفت و در سال ۲۰۲۰ تقریبا توانستند تمام سهم بازار را در اختیار گیرند، عاشقان هر کدام از این سیستم عامل‌ ها به دنبال دفاع از انتخاب خود می‌ روند. عمدتا بر روی تمام گوشی‌ های هوشمند و تبلت‌ ها می‌ توان یکی از این سیستم عامل‌ ها را مشاهده نمود. سیستم عامل اندروید مبتنی بر لینوکس است. می‌ توان گفت که این سیستم عامل به رایانه شخصی شباهت بیشتری دارد. با توجه به اینکه کاربر امکان تنظیم رابط کاربری را در اختیار خواهد داشت، در این خصوص می‌ توان گفت با سیستم عامل کامپیوتر مشابه است. با این حال برخی از کاربران علاقه بیشتری به طراحی یکنواخت سیستم عامل ios دارند. ما در این مطلب به بررسی تفاوت‌ های سیستم عامل اندروید و ios می‌ پردازیم.

آشنایی با سیستم عامل ios

نخستین بار در سال ۲۰۰۷ آیفون روانه بازار شد. این گوشی از شرکت اپل با سیستم عامل IPhoto OS 1 در اختیار کاربران قرار گرفت. تا سه سال پس از عرضه نخستین گوشی توسط اپل در بازار همچنان از این نام برای سیستم عامل آن ها استفاده می‌ شد. در عین حال در سال ۲۰۱۰ نخستین بار سیستم عامل IOS 4 جایگزین نسخه‌ های قبلی گردید. پس از آن تمام نسخه‌ های این سیستم عامل را با نام ios می‌ شناسیم. این سیستم عامل اختصاصی برای شرکت اپل بوده و هیچ شرکت دیگری قادر نیست از آن استفاده نماید. در واقع می‌ توان گفت که سیستم عامل ios منحصراً برای گوشی‌ های اپل است.

آشنایی با سیستم عامل اندروید

در سال ۲۰۰۳ نخستین بار سیستم عامل اندروید توسط فردی با نام اندی رابین معرفی گردید. این سیستم عامل سرانجام در سال ۲۰۰۵ توسط گوگل خریداری شد. نخستین گوشی که با این سیستم عامل روانه بازار گردید محصولی از برند htc بود. این گوشی با سیستم عامل اندروید ۱.۰ پا به بازار گذاشت. با وجود اینکه سیستم عامل ios را تنها می‌ توان بر روی گوشی‌ های اپل مشاهده کرد ولی سیستم عامل اندروید بر روی محصولات برندهای مختلف قابل مشاهده هستند.

ios یا اندروید؟

بدون تردید برخی از کاربران به دنبال پاسخ این سوال هستند که از بین سیستم عامل اندروید یا ios کدام یک برای آن ها می‌ توانند انتخابی بهتر باشد، به طور حتم نمی‌ توان برتری مطلق و کامل را برای یکی از این سیستم عامل‌ ها عنوان کرد. با وجود اینکه سیستم عامل اندروید محبوبیت زیادی دارد ولی دارای نقص‌ هایی نیز خواهد داشت. در طرف دیگر سیستم عامل ios نیز مشکلاتی ممکن است داشته باشد. علاوه بر این اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که سیستم عامل اندروید برای شما بهتر است یا سیستم عامل ios باید نگاه خود را در نظر بگیرید.

  • مقایسه طراحی ios و اندروید

بررسی تفاوت اندروید و ios نشان می‌ دهد که از نظر طراحی و ساخت و نوع قالب می‌ توان بزرگترین تفاوت‌ ها را مشاهده کرد. هر سال گوشی‌ های اندرویدی با تنوع بالا روانه بازار می‌ شوند. جالب است بدانید که در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۰۰ گوشی با این سیستم عامل در اختیار کاربران قرار گرفت. در عین حال اپل تنها در طول سال بین ۳ الی ۵ گوشی با سیستم عامل ios در اختیار کاربران می‌ گذارد. از آنجایی که اپل هیچ گونه علاقه‌ ای به حضور در بازار رقابتی ندارد و به دنبال آن است که خود را متفاوت نشان دهد، برای خرید گوشی با سیستم عامل ios محدودیت‌ های پیش رو دارید.

  • بهینه سازی انرژی در اندروید و ios

دومین تفاوت اندروید و ios را می‌ توانیم در بهره‌ وری انرژی و میزان مصرف آن مشاهده نماییم. با توجه به اینکه امروزه برندهای مختلفی رقابت خود را در بازار اندروید انجام می‌ دهند، از این منظر با تفاوت در عملکرد گوشی‌ های اندرویدی مواجه هستیم. در طرف مقابل اپل به واسطه اینکه محدودیت خاصی برای تولید گوشی‌ ها در نظر گرفته است، از نظر قدرت محاسباتی رقابت را پیروز می‌ شود. به طور قابل توجهی آخرین چیپست ارائه شده توسط اپل بسیار کارآمدتر بوده و از نظر مصرف انرژی می‌ تواند تمام رقبای پرچمدارهای اندروید را کنار بزند.

  • مقایسه ویژگی‌ ها و نوآوری‌ های اندروید و ios

در گام بعدی برای بررسی تفاوت اندروید و ios به سراغ ویژگی‌ ها و نوآوری‌ های هر کدام می‌ رویم. تمرکز اصلی اکوسیستم اندروید به ایجاد تغییرات و نوآوری معطوف شده است. در طرف مقابل اپل همواره سعی کرده رویه خود را حفظ نماید تنها زمانی می‌ توان یک ویژگی جدید را برای این سیستم عامل مشاهده کرد که اپل تمام تست‌ ها را پشت سر گذاشته و نسبت به موفقیت آمیز بودن آن اطمینان به دست آورد.

  • مقایسه امنیت اندروید و ios

اگر به دنبال بررسی تفاوت اندروید و ios هستید، حتما باید به سراغ امنیت هر کدام از این سیستم عامل‌ ها بروید. با توجه به اینکه تلفن‌ های اندرویدی دارای یک ساختار تحت عنوان Open Source هستند، همواره در معرض نفوذ بدافزارها و ویروس‌ ها قرار دارند. در طرف مقابل آیفون عملکردی بهتر در زمینه امنیت دارد. با وجود اینکه آیفون‌ ها نیز از نفوذ بدافزارها در امان نخواهند بود ولی نسبت به سیستم عامل اندروید امنیت به مراتب بهتری دارند.

  • حریم خصوصی

در گام بعدی برای مقایسه سیستم عامل اندروید و ios به سراغ حریم خصوصی آن ها می‌ رویم. با توجه به اینکه گوگل برای مدل اولیه کسب و کار نیاز به دریافت اطلاعات و داده‌ های کاربران دارد، همواره حریم خصوصی به عنوان یک ویژگی مهم در نظر گرفته می‌ شود. اپل تجارت تبلیغاتی نداشته و به هیچ عنوان نیاز به کسب اطلاعات شخصی کاربران نخواهد داشت. در طرف دیگر برای سیستم عامل اندروید این قضیه کاملا متفاوت است. داده‌ های شخصی و خصوصی کاربران در اختیار گوگل قرار داده می‌ شود.

  • وضعیت برنامه‌ ها در گوگل پلی و اپ استور

موضوع دیگری که هنگام مقایسه اندروید و ios باید در نظر بگیریم، مبحث گوگل پلی و اپ استور به عنوان مراجعی برای دانلود نرم‌ افزارهای اندرویدی و ios است. تنوع بسیار زیاد و بالای برنامه‌ های گوگل پلی سبب شده است که کاربران بتوانند از نرم‌ افزارهای موجود در فروشگاه گوگل پلی به صورت رایگان بهره ببرند. برخی از این نرم‌ افزارها تبلیغاتی نمایش می دهند. به لطف مقررات سخت گیرانه‌ ای که برای نرم‌ افزارهای آیفون در نظر گرفته شده، برنامه‌ ها و بازی‌ های این سیستم عامل نسبت به سیستم عامل اندروید بهتر هستند. برنامه‌ های سیستم عامل اندروید کمتر دچار خرابی می‌ شوند. علاوه بر این نرم‌ افزارهای اپ استور تبلیغات به مراتب کمتری نسبت به نرم‌ افزارهای رایگان اندروید دارند. بد نیست بدانید که تقریبا ۳.۵ میلیون نرم‌ افزار می‌ توان در گوگل پلی مشاهده نمود. این مقدار برای آیفون و در اپ استور ۲.۳ میلیون برنامه و بازی است.

  • بررسی عمر باتری سیستم عامل اندروید و ios

بدون تردید آشنایی با تفاوت ios و اندروید از نظر باتری می‌ تواند برای شما نیز جذاب باشد تقریبا بر روی بخش زیادی از گوشی‌ های هوشمند و تبلت‌ هایی که دارای سیستم عامل اندروید هستند، می‌ توان باتری های با ظرفیت بالا مشاهده کنیم. با مقایسه سیستم عامل ios و اندروید متوجه می‌ شویم که باتری های قرار گرفته شده بر روی میان رده‌ های اندرویدی به مراتب بهتر هستند.

  • قابلیت انجام ویدیو چت در ios و اندروید

کاربرانی که به دنبال برقراری ارتباط تصویری در سیستم عامل اندروید هستند، می‌ توانند به سراغ Google Meet بروند. با این حال برنامه‌ های دیگری نیز وجود دارند که می‌ توانید با دانلود کردن آن ها برای انجام ویدیو چت یا تماس تصویری از این اپلیکیشن‌ ها استفاده نمایید. در طرف دیگر بر روی سیستم عامل ios می‌ توان برنامه Face Time را مشاهده نمود. علاوه بر این نرم‌ افزارهای دیگری نیز مانند اندروید وجود دارند که کاربران با استفاده از آن ها امکان برقراری تماس تصویری را دارند.

  • تماس‌ ها و پیامک‌ ها در سیستم عامل اندروید و ios

بدون تردید یکی از مهمترین ویژگی‌ هایی که کاربران در مقایسه سیستم عامل اندروید و ios در نظر می‌ گیرند، بخش تماس و پیامک آن ها است. گوگل مسیج، فیسبوک، واتساپ و برنامه‌ های دیگری وجود دارند که می‌ توان از طریق آن ها برای برقراری تماس و ارسال پیام در هر دو سیستم عامل استفاده نمود. با این حال دو نرم‌ افزار اختصاصی تحت عنوان iMessage و Face Time تنها برای سیستم عامل ios در اختیار کاربران قرار می‌ گیرند. با استفاده از این برنامه‌ ها می‌ توان هم ارسال پیام و هم برقراری تماس را انجام داد.

  • آپدیت‌ های نرم‌ افزاری

بررسی تفاوت اندروید و ios نشان می‌ دهد از نظر آپدیت‌ های نرم‌ افزاری نیز هر کدام از این سیستم عامل‌ ها دارای ویژگی‌ های مخصوص به خود هستند. برای سیستم عامل اندروید آپدیت‌ های نرم‌ افزاری به صورت مستمر اعمال می‌ شوند. با دریافت این بروزرسانی‌ ها امنیت دستگاه‌ های اندرویدی بالاتر می‌ رود. با این حال همچنان باگ‌ ها و مشکلات ایجاد شده در این سیستم عامل می‌ توانند مشاهده شوند. گاهی اوقات از طرف سیستم عامل اندروید بروزرسانی‌های ارائه شده که رابط کاربری را بهبود داده و ویژگی‌ های جذابی بر روی گوشی‌ ها مشاهده می‌ کنیم.

در طرف مقابل سیستم عامل ios نیز دارای این ویژگی است. در واقع گاهی اوقات با هدف بروزرسانی‌ های امنیتی ویژگی‌ های جدیدی به این سیستم عامل اضافه می‌ شوند. فرق اساسی که بین دو سیستم عامل اندروید و ios وجود دارد، زمان دریافت بروزرسانی‌ ها است. گوشی‌ های آیفون با سیستم عامل ios آپدیت‌ های نرم‌ افزاری را به مدت زمان بیشتری دریافت می‌ کنند. با این حال سامسونگ نیز در این زمینه عملکردی مناسب از بین برندهای تولید کننده سیستم عامل اندروید دارد.

  • استفاده آسان

تمرکز بالایی که اپل برای سیستم عامل اختصاصی خود در نظر گرفته سبب شده که تجربه کاربری کاربرپسند و ساده را بتوانید داشته باشید. کاربرانی که از سیستم عامل ios استفاده می‌ کنند به خوبی متوجه سادگی آن هستند. به هیچ عنوان با پیچیدگی زیادی هنگام استفاده از سیستم عامل اندروید مواجه نمی‌ شوید. در طرف مقابل امروزه گوشی‌ های اندرویدی با انواع رابط کاربری و با ویژگی‌ های منحصر به فرد در دسترس کاربران قرار می‌ گیرند. به عنوان مثال اگر یک گوشی اندرویدی از برند شیائومی انتخاب کنید، با رابط کاربری متفاوتی فرق گوشی‌ های اندرویدی سامسونگ مواجه می‌ شوید.

  • تنوع در سخت‌ افزارها

مقایسه اندروید و ios نشان می‌ دهد از نظر سخت‌ افزاری نیز تفاوت زیادی بین این دو سیستم عامل وجود دارد. به عنوان مثال گوشی‌ های اندرویدی را می‌ توانید در هر بازه قیمتی جستجو کرده و انتخاب خود را انجام دهید. این امکان برای شما فراهم شده است که از نظر کیفیت صفحه نمایش، کیفیت عکاسی و ماندگاری شارژ بتوانید از گوشی‌ هایی با تنوع به مراتب بالاتر بهره ببرید. در طرف مقابل سیستم عامل ios قرار گرفته که دارای دستگاه‌ های کمتری است. با این سیستم عامل تجربه کاربری امن شده و یکپارچه در اختیار خواهید داشت.

  • کنترل نرم‌ افزار و اعطای گواهینامه برای برای نصب

با بررسی سیاست‌ های اپل متوجه می‌ شویم که در زمینه اعطای گواهینامه سخت‌ گیری بسیار بالایی دارد. به همین علت تسلط کافی بر روی سخت‌ افزار محصولات خود خواهند داشت. با این حال در طرف مقابل اندروید قرار گرفته که با تغییرات زیاد در اختیار کاربران قرار داده می‌ شود.

  • مزایای سیستم عامل اندروید

بررسی مزایای سیستم عامل اندروید نشان می‌ دهد که با تنوع بالایی در محصولات مواجه هستیم. علاوه بر این سفارشی سازی بیشتر و همگام سازی مخاطبین با خدمات گوگل را می‌ توان از دیگر مزایای این سیستم عامل در نظر گرفت برای مدیریت و انتقال داده‌ ها امکانات بیشتری در دسترس دارید.

  • مزایای سیستم عامل آیفون

در طرف مقابل سیستم عامل ios قرار گرفته که دارای ویژگی‌ ها و جذابیت بالایی برای کاربران است. استحکام و امنیت در کنار وجود نرم‌ افزارهای با کیفیت در اپ استور و همچنین دریافت بروزرسانی‌ ها و آپدیت‌ های نرم‌ افزاری از جمله مزایای سیستم عامل ios به شمار می‌ روند.

نتیجه‌ گیری

با بررسی تفاوت اندروید و ios می‌ توان متوجه شد که هر دو سیستم عامل برای کاربران می‌ توانند تجربه‌ های منحصر به فرد و جالبی داشته باشند. گوشی‌ هایی که دارای سیستم عامل اندروید هستند با امکانات سفارشی‌ سازی بیشتر و تنوع گسترده‌ تر در اختیار کاربران قرار می‌ گیرند. با این حال سیستم عامل ios از نظر یکپارچه بودن رابط کاربری و همچنین پشتیبانی از تکنولوژی‌ های جدید می‌ تواند انتخابی جذاب باشد. به طور کلی برای انتخاب بین این سیستم عامل‌ ها باید دیدگاه کاربران را در نظر گرفت. با توجه به ویژگی‌ هایی که بیان کردیم، شما تعیین کنید که سیستم عامل اندروید بهتر است یا ios؟

 

ثبت دیدگاه